אלי ויזל יהיה בין השופטים של "הנובל היהודי"

03.24.2013

nrg-maariv

הסופר וחתן פרס נובל לשלום יקבע מי יזכה בפרס "בראשית" היוקרתי ובמענק של מיליון דולרים, המוענק לאמנים ומדענים יהודים מצטיינים

חתן פרס נובל לשלום, הסופר היהודי אלי ויזל, מונה לחבר השופטים של פרס "בראשית", הידוע גם בכינויו "הנובל היהודי". פרס "בראשית" מוענק בכל שנה בסביבות חג הפסח לזוכה מתחומי המדעים או האמנות, ומצורפת אליו המחאה נדיבה במיוחד על סך מיליון דולרים במימון קרן ג'נסיס והסוכנות היהודית.

קרן פרס "בראשית" נוסדה בשנת 2012 על ידי ראש ממשלת ישראל, הקרן הפילנתרופית "ג'נסיס" והסוכנות היהודית, במטרה לחזק את הקשר של בני העם היהודי בכל העולם עם ערכי התרבות והרוח המאחדים אותם. באמצעות תהליך בחירה דו-שלבי, הקרן תעניק מידי שנה פרס בסך של מיליון דולרים לאדם שהפגין מצוינות וזכה למוניטין בינלאומיים בתחומו המקצועי, ושמעשיו, בנוסף להישגיו המקצועיים, מהווים ביטוי לרוח העם היהודי. זאת על ידי מחויבותו לערכים יהודיים, לקהילה היהודית ואו למדינת ישראל.

אלי ויזל, אחד הסופרים ופעילי זכויות האדם המוערכים ביותר בעולם, הוא ניצול שואה שזכה בפרס נובל לשלום בשנת 1986. ביחד איתו יישבו בחבר השופטים אישים יהודים נכבדים מארגנטינה, קנדה, איטליה, רוסיה, בריטניה, ישראל וארצות הברית. בין חברי הוועדה נמנים הרב הראשי של הקהילות היהודיות המאוחדות של בריטניה, הלורד ג'ונתן סאקס; יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי; מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר; ומזכיר הממשלה, צבי האוזר.

"מהרמב"ם, דרך איינשטיין ועד בן גוריון, יהודים ידעו תמיד לתרום לעולם בדרכם הבלתי מתפשרת, לדחוף קדימה ולעורר השראה להמצאות, לפיתוחים, לחשיבה וליצירה", אמר שרנסקי, שהוא גם יו"ר חבר השופטים. "כעת אנו רוצים להודות להם על כך ולמצוא את ממשיכי דרכם של הגדולים ביותר".

בקרן ג'נסיס הסבירו כי כדי לזכות בפרס היוקרתי יש לעמוד בכמה קריטריונים: מצוינות יוצאת מגדר הרגיל ומוניטין בינלאומיים; תרומה לקידום האנושות; ולשמש כדוגמה ומופת לאחרים במחויבות לערכים יהודיים. בנוסף, על הזוכה "להפגין תמיכה איתנה במטרות של העם היהודי באמצעות מעורבות ופעילות אישית".