הראש היהודי

03.21.2014

ראש עיריית ניו־יורק לשעבר מייקל בלומברג הוא הזוכה הראשון ב"פרס בראשית", תואר שיעניק לו מיליון דולר.

"פרס בראשית" נועד להעלות על נס אנשים יוצאי דופן, שהערכים שעל פיהם הם פועלים וההישגים שלהם מעניקים השראה לבני הדור הבא של העם היהודי.

יוזמי הפרס, ראשי קבוצת הפילנתרופיה "ג'נסיס", חיפשו רעיון כיצד לחזק את הזהות היהודית בקרב יהודים מהדור הצעיר, שבמקרים רבים כבר אינם גאים ביהדותם כמו בני הדור של הוריהם והם לא מייחסים לה משקל גדול בהגדרתם העצמית. הפרס, שיוענק מעתה מדי שנה, נועד לעורר מחדש את אותה גאווה, שכן הוא אמור להדגיש את הערכים היהודיים אשר מהווים השראה לחתני הפרס במהלך פעילותם.

כדי לבחור מועמד ראוי הוקמו שתי ועדות בינלאומיות שבהן נכללו אישים בולטים מהאקדמיה, מעולם המשפט ומתחום הפעילות הציבורית ובהם הסופר אלי ויזל, פיאמה נירנשטיין (עיתונאית וסופרת, לשעבר חברת הפרלמנט האיטלקי), לורד ג'ונתן סאקס (לשעבר הרב הראשי של הקהילות היהודיות המאוחדות של בריטניה), נשיא בית־המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, שופטת בית־המשפט העליון לשעבר טובה שטרסברג־כהן, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ויו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי.

לאחר הליך של חודשים ובחינת מועמדים רבים החליטו חברי הוועדה לבחור כחתן הראשון של "פרס בראשית" את מייקל בלומברג. חברי הוועדה הסבירו כי לבלומברג יש הישגים רבים בשירות הציבורי, ולצידם הוא גם אחד הפילנתרופים הגדולים בעולם. עוד צוין שכיזם בעל חזון שינה בלומברג את האופן שבו העולם מנהל עסקים ויצר עולם פתוח ומעודכן יותר. החברה שלו, "בלומברג", היא חברת החדשות והמידע הפיננסי השנייה בגודלה בעולם. בלומברג גם ידוע בתמיכתו בישראל והוא מפגין גאווה רבה בזהות ובמורשת היהודית שלו.

כשהודיעו לבלומברג על בחירתו כחתן הראשון של הפרס, הוא אמר: "לפני שנים רבות הוריי הנחילו לי את המוסר והערכים היהודיים, שאותם אני נושא עימי כל חיי ואשר ליוו כל צעד בעשייה שלי — בעסקים, בממשל ובתחומי הפילנתרופיה. 'פרס בראשית' חובק ומקדם את אותם ערכים, אשר עזרו בקידום האנושות לאורך מאות שנים".

הפרס יוענק לבלומברג ב־22 במאי בטקס חגיגי בירושלים, שילווה בסדרת אירועים. את הפרס יעניק ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ולמי שתהה: בלומברג הודיע שיתרום את הכסף.