מייקל בלומברג: "להשקיע בתקשורת ישראלית? איזה חלק ב'לא' אתם לא מבינים?"

05.22.2014

"איזה חלק ב'לא' אתם לא מבינים?" - זאת התשובה שסיפק היום ראש עיריית ניו יורק לשעבר, מייקל בלומברג, מייסד ענקית המידע הפיננסי הנושאת את שמו, בתשובה לשאלה האם יהיה מוכן להשקיע בתקשורת ישראלית במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה לרגל ביקורו בישראל.

בלומברג, שכיהן כראש עיריית ניו יורק במשך 12 שנים, עד ינואר השנה, הוא גם האיש ה-11 בעושרו בעולם, עם הון המוערך ב-32 מיליארד דולר, ופילנתרופ ידוע. לישראל הוא הגיע כדי לקבל את פרס "בראשית" הראשון מידי ראש הממשלה בנימין נתניהו וכדי להשיק יוזמה פילנתרופית חדשה בשיתוף עם קרן ג׳נסיס: תחרות בשם ליזמים צעירים שמעוניינים לפתור בעיות בתחומים בעלי חשיבות חברתית כמו קיימות, סביבה ובריאות ציבורית. הפרס, בסך מיליון דולר, ימומן מכספי הפרס בהם זכה בלומברג במסגרת פרס "בראשית".

בשיחה עם עיתונאים בירושלים, דיבר בלומברג בן ה-72, המייסד של קרן הצדקה בלומברג פילנתרופיז, גם על תפקידה של הפילנתרופיה כיום. בתשובה לשאלת TheMarkerֿ בנוגע למידת ההצלחה של פילנתרופיה בטיפול בבעיות חברתיות, ענה בלומברג כי "פילנתרופיה אינה מספיקה, אבל היא מראה מה אפשר לכולם. בפילנתרופיה אפשר לקחת סיכונים שאי אפשר לקחת עם כספים ציבוריים ושממשלות לא יכולות לקחת.

"אבל באמצעות פילנתרופיה, אפשר לעשות דברים שהם 'מחוץ לקופסא', לקחת סיכונים על רעיונות נועזים. אם זה עובד וצריך להרחיב את ההיקף, אז ממשלות צריכות להתערב. אבל רק אחרי שהן יודעות שמה שהן משקיעות בו נוסה והוכח. לולא פילנתרופיה פרטית לא היה אימפרסיוניזם באמנות, לולא פילנתרופיה לא היה מימון למיזמים שאין להם אינטרס כלכלי, כמו טיפולים לאנשים שסובלים ממחלות מאוד נדירות - פילנתרופיה יכולה לעשות את זה, היא יכולה למלא את הפערים שהחברה צריכה שימולאו״.

בלומברג נשאל גם על המשבר בהדסה (אגף בבית החולים נקרא על שם אמו) וגם על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בשני המקרים הוא סירב להגיב. "אם תבדקו את ספר הטלפונים בוושיגנטון אתם תמצאו שני אנשים בשם ברק אובמה וג׳ון קרי. תדברו איתם", הוא אמר.

בהתייחסו לתוכניותיו לעתיד, רמז בלומברג כי הוא אינו שוקל שוב התמודדות לנשיאות ארה״ב ואמר כי "אני מצפה לעתיד ולהזדמנויות שהוא יביא, אבל אותן הזדמנויות לא יהיו משרה ציבורית".