השופטת העליונה היהודית-אמריקאית רות ביידר גינסבורג תגיע לישראל בקיץ לקבלת פרס מפעל חיים

11.15.2017

השופטת העליונה היהודית-אמריקאית רות ביידר גינסבורג תגיע לישראל בקיץ לקבלת פרס מפעל חיים

קרדית לתמונה: The Collection of the Supreme Court of the United States

שופטת בית המשפט העליון של ארצות הברית רות ביידר גינסבורג נבחרה בידי חמשת חתני פרס בראשית - בלומברג, דאגלס, פרלמן, קאפור ופורטמן.

קרן פרס בראשית (Genesis Prize) הודיעה היום כי שופטת בית המשפט העליון של ארצות הברית רות ביידר גינסבורג נבחרה לכלה הראשונה של פרס מפעל חיים (Genesis Lifetime Achievement Award). פרס חדש זה מוענק לרגל השנה החמישית של פעילות פרס בראשית, שמגזין "טיים" כינה אותו "פרס נובל היהודי".

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק, יגיש את הפרס לשופטת גינסבורג באירוע חגיגי בתל אביב בתחילת יולי 2018.

השופטת גינסבורג נבחרה לקבל את פרס מפעל חיים בידי חמשת הזוכים בפרס בראשית עד כה: ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג (2014); שחקן ופעיל שלום מייקל דאגלס (2015); הכנר הוירטואוזי ופעיל למען בעלי מוגבלויות יצחק פרלמן (2016); פסל ופעיל בולט למען זכויות הפליטים אניש קאפור (2017); והשחקנית, הבמאית והפעילה חברתית נטלי פורטמן (2018).

חתני הפרס פרסמו הודעה משותפת, ובה נכתב: "אנו גאים להעניק את פרס מפעל חיים לשופטת רות ביידר גינסבורג. תרומתה הבולטת לפיתוח חברה הוגנת וצודקת, המספקת הזדמנות שווה לכול, הופכת אותה למודל לחיקוי מושלם ליהודים צעירים. במשך עשרות שנים הייתה לפעילותה השפעה מעצבת על החברה בארצות הברית ומחוצה לה. אנו מכבדים את השופטת גינסבורג כנציגה מצטיינת של העם היהודי, המחויבת לערך של תיקון עולם, אשר תרמה תרומה מתמשכת לציוויליזציה האנושית, והיא גודמה ומופת לכישרון ולהישגים. השופטת גינסבורג היא מקור ההשראה לא רק ליהודים, אלא גם לאנשים מכל הדתות והלאומים בעולם כולו".

השופטת גינסבורג ידועה בעבודתה המשפטית פורצת הדרך בתחום זכויות האזרח וזכויות הנשים בארצות הברית. היא זכתה להכרה בתחום המשפט והמחקר, וניהלה תיקים בולטים שסייעו לבסס את עקרון שוויון ההזדמנויות וחיזקו אותו.
השופטת גינסבורג מונתה לבית המשפט לערעורים של מחוז קולומביה בידי הנשיא ג'יימי קרטר בשנת 1980, ובשנת 1993 היא הצטרפה לבית המשפט העליון האמריקאי כמינוי של הנשיא ביל קלינטון.

רות ביידר גינסבורג הייתה האישה הראשונה שזכתה במינוי של פרופסור קבוע בבית הספר למשפטים באוניברסיטת קולומביה, והאישה השנייה שמונתה לבית המשפט העליון של ארצות הברית. היא השופטת היהודייה השישית בבית המשפט העליון ומחזיקה בשיא של משך הכהונה. המאמץ המתמיד שלה לקדם את אידיאל הצדק השווה והנגיש לכול הפך אותה לדמות נערצת בקרב הצעירים. השופטת גינסבורג מזכירה לעיתים קרובות את גאוותה במורשת היהודית שלה, והיא מייחסת לה את אהבתה ללמידה ואת רגישותה למצוקתן של קבוצות המיעוט ושל האוכלוסיות המוחלשות.

"אנו מרוצים מאוד מבחירתם של חתני פרס בראשית - לציין לשבח את דמותה ואת פועלה של השופטת גינסבורג", אמר מייסד שותף ויו"ר קרן פרס בראשית סטן פולובץ. "מדובר בכבוד גדול וזכות גדולה – להוקיר אגדה חיה, שעשתה כל כך הרבה כדי להפוך את העולם שלנו למקום טוב יותר. אנו מצפים לביקורה בישראל, מדינה שבה היא זוכה לכבוד ולהערצה". מר פולוביץ הוסיף כי הפרס שתקבל השופטת גינסבורג אינו נושא עימו מענק כספי.

על אודות פרס בראשית

פרס בראשית הוא פרס בין-לאומי שנתי שנועד להדגיש את הישגי העם היהודי ואת תרומתו לאנושות כולה. כל זוכי הפרס בחרו ביוזמות פילנתרופיות בנושאים היקרים לליבם.